Oświadczenie organizacji społecznych
Stowarzyszenie Przyjaciele Puszczy Zielonki, Fundacja Twoja Zielonka, Stowarzyszenie Natura Powiat Poznań oraz Stowarzyszenie Aktywne Sołectwo Stęszewko.
Organizacje społeczne wyrażają głębokie zaniepokojenie w związku z nieprawdziwymi informacjami zawartymi w oświadczeniu opublikowanym przez Aeroport Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenie Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp w dniu 11.08.2025 na portalu dlapilota.pl. Niniejszym pragniemy je sprostować.
Reakcja na zarzuty:
- Organizacje stanowczo sprzeciwiają się stawianym im zarzutom, które są niezgodne z prawdą i opierają się na niepełnych informacjach.
- Wszelkie działania podejmowane przez organizacje, w tym manifestacje, kolportaż ulotek oraz składanie zawiadomień do urzędów, są zgodne z prawem i mają na celu obronę interesów mieszkańców oraz ochronę środowiska.
Sprostowanie nieprawdziwych informacji:
- Prawo do protestów – Zgodnie z Prawem o Zgromadzeniach, manifestacje są zgodne z Konstytucją i mają na celu wyrażenie opinii w sprawach publicznych. Zgodnie z art. 57 Konstytucji RP każdy ma prawo do organizowania i uczestniczenia w pokojowych zgromadzeniach. Ponadto zgodnie z art. 54 Konstytucji RP każdy ma prawo do wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
- Kolportaż ulotek – Nie jest nielegalny, jeśli nie narusza przepisów prawa.
- Zawiadomienia do urzędów – Zgodnie z art. 63 Konstytucji RP każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do organów władzy publicznej, co zostało wielokrotnie uczynione przez mieszkańców.
- Opinia na Google – Organizacje nie wystawiały 1- gwiazdkowych opinii na Google
- Brak wulgarnych treści – Organizacje nie wysyłały maili z groźbami czy wulgaryzmami.
- Naruszenie miru domowego – Zawiadomienia do Policji dotyczyły hałasu generowanego przez samolot, który zakłócał spokój mieszkańców.
- Stanowczo zaprzeczamy, jakoby doszło do fizycznego ataku na pracownika Stowarzyszenia Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp. Incydent, który miał miejsce, polegał na rozmowie bez fizycznego kontaktu, szarpania czy popychania. Do incydentu doszło na skutek działania osoby powiązanej ze SkyCamp, która zerwała legalnie powieszony przez Organizacje plakat informujący o zbliżającej się manifestacji. Sprawcę tego czynu, oddalającego się z miejsca zdarzenia z zerwanym plakatem w rękach, przypadkiem spotkał jeden z członków Organizacji, więc werbalnie, nie nawiązując kontaktu fizycznego ze sprawcą, upomniał go. Powtarzamy: nie doszło do rękoczynów. Organizacje zgłosiły incydent na policję, a film wideo z przebiegu zdarzenia jest dowodem w sprawie.
Przegląd ekologiczny przeprowadzony przez Aeroport sp. z o.o. został poddany przez nas analizie, podczas której ujawniono braki formalne oraz błędy w badaniach. Wszystkie informacje przekazaliśmy do Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Postanowiliśmy również przeprowadzić niezależne badania akustyczne w celu uzyskania obiektywnych wyników, a także weryfikacji wyników wcześniejszych badań przeprowadzonych przez Aeroport sp. z o.o. Organizacje współpracowały z AkustiX sp. z o.o., która wykonuje zaawansowane badania i projekty akustyczne w ramach Akredytowanego Laboratorium Badawczego oraz Pracowni Konsultingowo-Projektowej.
Poniżej podsumowanie opinii wydanej przez specjalistę akustyka w sprawie zleconych przez Organizacje badań, dotyczących hałasu pochodzącego od lotów samolotu o nr rej. SP-PAC wokół lotniska Poznań-Bednary.
Badania dotyczące hałasu pochodzącego z lotów samolotu nr rejestracyjnego SP-PAC wokół lotniska Poznań-Bednary, przeprowadzone na podstawie obiektywnych wskaźników (równoważny poziom dźwięku), nie wskazują na przekroczenie norm hałasu. Dozwolony poziom hałasu wynosi średnio 60 dB w ciągu dnia, co jest akceptowalne w przestrzeni miejskiej, ale zbyt wysokie w cichych rejonach, takich jak otulina Puszczy Zielonki.
Jednakże, dokuczliwość hałasu nie zawsze pokrywa się z poziomem rejestrowanym przez mierniki dźwięku. Zjawiska takie jak tonale składowe, fluktuacje czy impulsowość mogą sprawić, że hałas jest bardziej uciążliwy, mimo że poziom dźwięku nie jest bardzo wysoki. Normy ISO 1996-1:2016 i ISO 1996-2:2017 zalecają dodanie korekty od 3 do 6 dB do pomiaru hałasu, jeśli ma on charakter tonalny.
Analiza nagrań dźwiękowych wskazuje, że hałas wokół lotniska Bednary zawiera składowe tonalne (np. maksima przy częstotliwości 140 Hz), co oznacza, że oddziaływanie hałasu jest większe niż wynikałoby to z pomiarów. Taki stan rzeczy, oznacza, że oddziaływanie lotniska Bednary jest większe niż wskazują na to pomiary hałasu przeprowadzone w oparciu o obowiązujące przepisy.
Warto również w tym miejscu przywołać uzasadnienie wyroku Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 30.08.2017 sygn. akt I ACa 206/17
“Ocenie poziomu immisji (w postaci hałasu czy zapylenia) nie można opierać wyłącznie na odniesieniu ich do istniejących w tym przedmiocie norm. Przekroczenie normy stanowi tylko jeden z ocenianych elementów. Uciążliwość związana z hałasem, czy emisją zanieczyszczeń, może bowiem wynikać nie tylko ze zmierzonego ich poziomu, ale także z ich ciągłego bądź natarczywego charakteru”
Relacje z mieszkańcami:
- Ponad 600 osób z okolicznych miejscowości podpisało petycję (zarówno online, jak i papierową) dotyczącą „Negatywnego wpływu działalności Sky Camp z lotniska w Bednarach na społeczność lokalną i środowisko naturalne”.
- Około 150 osób wzięło udział 3 sierpnia br. w pierwszej Manifestacji przeciwko hałasowi samolotu Sky Camp. Manifestacja miała charakter pokojowy, została przeprowadzona w formie rodzinnego pikniku, na manifestacji był obecny Burmistrz Pobiedzisk oraz Przewodniczący Rady Gminy Pobiedziska.
- Stowarzyszenie Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp informuje w mediach, że wiele osób twierdzi, iż nie słyszy samolotów, bo się do tego hałasu przyzwyczaili. Warto zaznaczyć, że ci mieszkańcy nie zaprzeczają istnieniu hałasu, a jedynie mówią, że się do niego przyzwyczaili.
- Organizacje: Stowarzyszenie Przyjaciele Puszczy Zielonki, Fundacja Twoja Zielonka, Stowarzyszenie Natura Powiat Poznań oraz Stowarzyszenie Aktywne Sołectwo Stęszewko nie twierdzą, że reprezentują wszystkich mieszkańców okolicznych miejscowości oraz inne organizacje społeczne. Działają w imieniu dużej grupy osób, organizacji, ale nie roszczą sobie prawa do reprezentowania wszystkich. Podobnie Stowarzyszenie Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp nie może twierdzić, że ma poparcie wszystkich mieszkańców.
Sprostowanie informacji przekazywanych przez Stowarzyszenie Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp w mediach:
- To nieprawda, że mieszkańcy nie kontaktowali się z władzami Aeroport Sp. z o.o. i Stowarzyszeniem Sky Camp. Próby kontaktu miały miejsce wielokrotnie i są one udokumentowane. Oto przykłady takich inicjatyw: 1) dnia 8 grudnia 2023 r. na lotnisku Poznań-Kobylnica doszło do spotkania przedstawicieli protestujących mieszkańców wsi Karczewko z zarządem Sky Camp, do spotkania doszło z inicjatywy i na prośbę mieszkańców; 2) dnia 1 kwietnia 2025 r. Stowarzyszenie Przyjaciele Puszczy Zielonki wysłało e-mail do Aeroport Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenie Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp z informacją o liście otwartym z prośbą o zajęcie stanowiska; 3) dnia 24 lipca 2025 r. Stowarzyszenie Natura Powiat Poznań wysłało pismo do Stowarzyszenia Spadochronowy Klub Sportowy Sky Camp z kolejną prośbą o spotkanie; 4) dnia 24 lipca 2025 r. Prezes Stowarzyszenia Natura Powiat Poznań osobiście dostarczył do rąk własnych pismo zapraszające do rozmów Prezesowi Sebastianowi Dratwie, z którym również tego samego dnia, na terenie lotniska, rozmawiał o problemie oraz potencjalnym spotkaniu. Oba stowarzyszenia do dziś nie otrzymały odpowiedzi.
- To nieprawda, że firma poszła na daleko idące kompromisy dla dobra mieszkańców. Jednym z niewielu proponowanych rozwiązań przez Sky Camp było minimalne przesunięcie godzin rozpoczęcia działalności, mimo że firma działa do późnych godzin wieczornych, często kończąc około 21:30.
- Informacje o wymianie śmigła z 3-łopatowego na 4-łopatowe, to kolejny przykład pozornych działań. Pytanie, czy ta wymiana odbyłaby się, gdyby nie uszkodzenie śmigła 19 sierpnia 2023 r., która zmusiła klub do jego wymiany.
- Lista proponowanych „kompromisów” ma na celu przedstawienie protestujących mieszkańców jako grupy wiecznie niezadowolonych. Działania Klubu Sportowego sugerują, że chciałby, aby jakiekolwiek ich inicjatywy, mimo że nie zaspokajają interesów mieszkańców, były oceniane pozytywnie.
- Nie zgadzamy się na takie przedstawienie sytuacji, które stawia mieszkańców w roli nieotwartej na dialog grupy.
- Stanowczo sprzeciwiamy się sposobowi, w jaki przedstawiciele Sky Camp bagatelizują incydenty związane z lądowaniem spadochroniarzy na prywatnych posesjach. Publiczne stwierdzenie, że: „zdarzyło się raz”, jest nieprawdziwe i wprowadza opinię publiczną w błąd. Organizacje społeczne posiadają dowody co najmniej trzech takich przypadków tylko w tym roku.
Stanowczo sprzeciwiamy się również rozpowszechnianiu przez media krzywdzących i upraszczających opinii takich jak: „Jak można wybrać miejsce ze względu na ciszę, skoro od 80 lat jest tam lotnisko” czy sugestii, że mieszkańcy kupili działki taniej, a teraz oczekują, że „zamiast samolotów będą lądować tam sarny i dziki”. Takie wypowiedzi w sposób niesprawiedliwy przedstawiają wieloletnich mieszkańców okolicy – osoby, które dotąd nie zgłaszały zastrzeżeń co do funkcjonowania lotniska. Obecna sprawa nie dotyczy tylko najbliższego sąsiedztwa wokół lotniska, lecz całej trasy przelotów samolotu Sky Camp, która ingeruje w spokój i codzienne życie wielu osób na znacznie większym obszarze. Poszkodowani są nie tylko mieszkańcy Bednar, ale również osoby z miejscowości oddalonych nawet o kilka kilometrów od lotniska. Należy zaznaczyć, że w czasie, gdy obecni protestujący nabywali tamtejsze działki, lotnisko praktycznie nie funkcjonowało. Wiele osób nie miało nawet świadomości o jego istnieniu – formalnie było to jedynie lądowisko. Co istotne, Lotnisko Poznań–Bednary zostało wpisane do Rejestru Lotnisk Cywilnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dopiero w 2019 roku.
Chcielibyśmy poinformować opinię publiczną o niepokojącym nas mieszkańców incydencie.
Incydent podczas manifestacji (10.08.2025):
Opis zdarzenia:
- W trakcie manifestacji z terenu lotniska Poznań - Bednary wyjechał samochód z opuszczonymi szybami, którego kierowca był zamaskowany.
- Kierowca, ubrany w czarną kominiarkę i w ciemne okulary, kamizelkę kuloodporną z widocznym przedmiotem przypominającym broń, przejeżdżając pomiędzy uczestnikami protestu nagrywał twarze protestujących oraz zaparkowane samochody, a obok niego na fotelu pasażera siedziała niezamaskowana kobieta.
- Samochód wyprzedził manifestujących, a następnie zawrócił na skrzyżowaniu drogi i skierował się w kierunku kolumny pieszej z dużą prędkością. Pojazd nie zatrzymał się przed manifestującymi. Kierowca potrącił jednego z uczestników protestu, uszkadzając trzymany przez niego transparent.
Reakcja policji:
- Na miejscu interweniował patrol Policji zabezpieczający manifestację.
- Kierowca oraz pasażer zostali wylegitymowani.
- Poszkodowany oraz organizator protestu złożyli zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na Policję.